Контемпорари балет (от англ. Contemporary Ballet – съвременен балет) е понятие, което възниква и се развива през XX в. Той използва елементи и техники от други стилове балет – класически, романтичен и неокласически, и ги комбинира с импровизация и по-свободни движения, за да създаде стил, който е по-изразителен и нетрадиционен.
Още през второто десетилетие на XX в. Джордж Баланчин поставя основите на модерния балет, често наричан и неокласически. Той отхвърля официалните костюми и големи сценични декори, толкова характерни за класическия романтичен балет по това време, и поставя акцент върху самите танцьори и техните движения.
В началото на 80-те години неокласическият балет на Баланчин отстъпва място на още по-модерна форма – съвременен балет. Вместо да следват строгия класически стил, танцьорите започват да смесват класически балетни техники със съвременни танцови техники, включително и модерен танц. Докато класическият балет се характеризира с плавни, грациозни движения и акцент върху дългите линии на тялото, в контемпорари стила танцьорите използват по-свободни движения и наблягат на импровизацията наред с традиционната хореография.

Характерно за Контемпорари
Макар дефиницията на Контемпорари да е по-трудна и нееднозначна от тази на предшестващите го балетни стилове, ето някои ключови характеристики, които го отличават от по-ранните форми на балет:
Работа на пода – елемент, който е силно взаимстван от съвременната танцьорка и хореограф Марта Греъм. При него балетистите изпълняват немалка част от танцовите движения на пода, вместо в изправено положение
Липса на балетни обувки – в повечето контемпорари постановки танцьорите играят боси. Това дава много повече свобода на движение, в сравнение с възможностите при игра с класическите балетни палци например.
По-мащабни движения на горната част на тялото – докато в класическия танц горната част на тялото заема много строга позиция, Контемпорари включва широка гама от възможности за движение и много повече наподобява модерен танц, отколкото класически балет.
Независимо от това, съвременните балетисти често започват своето професионално развитие, изучавайки именно класическите балетни техники, след което изграждат своята гама от движения и стилове с допълнително обучение по модерни танци и съвременни балетни техники. Така класическата форма си остава основополагаща за пътя на много от контемпорари танцьорите.
Хореографи
През XX в. редица хореографи въвеждат съвременния почерк в света на традиционния балет, поставяйки началото на контемпорари ерата.
Уилиям Форсайт е един от първите, който налага свободния стил в балета и дава възможност на танцьорите да експериментират.
Една от най-влиятелните фигури в модерния танц е американката Марта Греъм. Тя разработва свой собствен стил, който значително променя начина, по който се възприема танца и до днес се преподава широко в класовете по танципо цял свят. Той съчетава балет с модерни танцови техники, нейтив американ и интензивна работа на пода.
Сред емблематичните фигури на контемпорари стила са още Алонзо Кинг, Дуайт Роден, Туайла Тарп и др.

Днес Контемпорари балетът е популярен сред много хореографи и танцови компании, които търсят начини да обновят традиционния балетен език, като същевременно запазят връзката му с неговите корени.