Съществуват различни версии за произхода на името Айдар. Според една от тях то е тюркско и произхожда от думата за Луна – „Ай“, тоест „лунен“, „приличен на месец“. Според друга теория името е арабско – произношение на „Хайдар“, което означава „виден“, „достоен“, „авторитетен“. Името свързваме и с хан Айдар – наследник на прабългарския род Дуло, който бил начело на Волжка България от началото до средата на IX в. Дали и как пиринското Айдарово хоро е свързано с някое от тези значения, можем само да гадаем. Едно е сигурно – хорцето е много красиво, енергично и носи много налсада на танцуващите.
Характерно за Айдаровото хоро е неговия тактов размер – 9⁄8 с четвърти удължен дял. Един такт от този размер броим до четири, като четвъртият дял е по-дълъг от останалите – „раз-два-три-четири“. Други пирински хорá от този вид са популярната Джангурица (понякога също наричана Айдарово хоро), още Каврак Елено, Селеник, Айдар аваси и др.
Как се играе Айдарово хоро
Айдарово хоро може да се играе разделно или смесено от мъже и жени, заловени помежду си за длани със свити в лактите ръце. Хорото се изпълнява с пружиниране, леко и скокливо, с много настроение. Ръцете, свити в лактите, пружинират в синхрон с движенията на краката или пък се свалят надолу до тялото.
Айдарово хоро може да срещнете в различни варианти. Характерна е комбинацията от елементите подскок и прескок, изпълнени последвано в дългия дял от такта. По-популярно е хорото само в два такта, както е изпълненено от танцьорите в следващото видео.
В същия тактов размер в Пирин се играе и хорото Айдар аваси. При него отпред се нареждат мъжете, а след тях жените. Всчики се залавят помежду си за длани с високо вдигнати нагоре ръце. На моменти ръцете се свиват в лактите, полюляват се до назад и отново се вдигат горе. Айдар аваси се изпълнява по меко и плавно, в сравнение с Айдаровото хоро.