История на бомба
По време на испанския колониален период през XVI в. поробените западноафриканци, живеещи в Пуерто Рико, създават танца Бомба, придружен от едноименния латиноамерикански музикален стил. Поробените използвали танца като начин да изразяват себе си и да общуват помежду си. Бомба се танцувала по сватби, кръщенета и други тържества и служел като средство, чрез което поробените общности да се свържат в споделена култура. Често използвали танца и като форма на политически протест.
През вековете танцът продължил да се развива, поглъщайки различни културни влияния, включително и това на народа Taíno (местните жители на Пуерто Рико и други карибски острови). Танцът бомба се разпространявал из цялата страна и приел различни стилови характеристики, в зависимост от региона. Но независимо от своите териториални особености, Бомба се превърнал в едно от най-отличителните и значими проявления на афро-пуерториканската култура.
Как се танцува бомба
Бомба е импровизиран танц, който обикновено започва със соло танцьор. Той пристъпва бавно напред, като дава сигнал на перкусионистите, че танцът, или по-скоро предизвикателството, е на път да започне.
За разлика от много други танци, при бомба танцьорите са тези, които ръководят музиката. Те използват своите движения, за да разговарят с музикантите и да ги предизвикват, а музикантите от своя страна се стремят да отговарят на задаваното от тях темпо. Чрез своите импровизирани стъпки и движения на ръцете, танцьорите определят и характера на музиката – било то жива и жизнерадостна, или унила и тъжна.
Танцът бомба не е просто следване на поредица от хореографски стъпки. Той е изключително подчинен на свободното изразяване на моментните емоции на танцьора в интензивна и пламенна форма. Бомба може да бъде проявление на различни състояния – от ярост, през тъга до игривост, като движенията са изцяло подчинени на чувствата, които изпитва танцуващия.
Съществуват три основни ритмични стила бомба, които служат като основа за над десет други производни.
Sicá е най-популярният и широко разпространен вид бомба бийт. Темпото е най-бавно от трите, и често е свързано с по-чувствени движения в началото на танцовия разказ.
Yubá е ритъм в 6⁄8 тактов размер и умерено темпо, което го прави малко по-бърз от Sicá. Този ритъм е свързан с по-агресивни и мощни танцови проявления, както и с тъга.
Holandés е ускорен синкопиран ритъм, който се използва към края на танца. Той е по-бърз и оптимистичен, с произход от холандските колонии на Карибите.
Ако този танц те привлича, потърси танцови школи, в които се изучава бомба.