Гайда аваси
Гайда авасú е българско народно хоро от Петричкия край на Пиринска фолклорна област. То е от вида на правите хора в размер 2⁄4, но е изключително оригинално и носи неповторимия танцов стил на Югозападния регион.
Област
Пиринска
Район
Петрички
Тактов размер
2/4
Удължен дял
няма
Как се брои
"раз-два"
Темпо
Бавно до умерено
Участници
мъже и жени
Хват
За длани с изнесени нагоре ръце

Интересно е откъде носи името си хорото и какво точно означава. Думата авасú има персийски прозход и може да има различни значения. Най-популярното сред тях е на породата тлъстоопашати овце Аваси, които се срещат на Арабския полуостров. В този смисъл някои източници извеждат от името Гайда аваси значение на овчарска мелодия

 

Според други – Гайда аваси е вид гайда с по-висок тон на звучене, например в сравнение с родопската каба гайда. 

 

От друга страна, на турския език âvaz има значения на звук, глас, възклицание, силен зов, мелодия или песен. В музикален и фолклорен контекст думата се използва за обозначаване на музикален мотив, мелодия или начин на пеене. 

 

В кратък коментар към един видеоклип, интересен анализ на името правят от Фондация „Леб и вино“, гр. Сандански. Според него „аваси“ се използва в смисъл на „мелодия, напомняща на нещо“ или в конкретния случай – „мелодия, взета от звученето на гайдата“, „като гайда“. Накратко идеята е, че зурнаджиите в региона, които свирят мелодията на хорото, са я откраднали от гайдарите, за да обогатят своя репертоар.

Как се играе Гайда аваси?

Хорото Гайда аваси се изпълнява по различни поводи – на сватби, кръщенета и други празненства, като в зависимост от събитието, се танцува на различен музикален съпровод – на гайда, на зурни и тъпан, на оркестър или на песен.

 

Хорото може да се играе разделно или пък смесено от мъже и жени, заловени на „водено“ хоро за длани със свити в лактите ръце или изнесени високо горе. Когато хорото се изпълнява само от мъже, те се залавят за рамо. Играе се в полукръг в бавно или умерено темпо. Характерно за изпълнението на танцовите движения е пружинирането, свивките на краката със завъртяно навътре или навън бедро. Мъжете играят с изразено самочувствие и достойнство. 

Други популярни пирински хорá